tiistai 16. elokuuta 2011

Vastauksia


Tulihan niitä kysymyksiä nyt sen verran, että kehtaan tämän vastauspostauksen tehdä. :)
Edelleenkin saa kysellä ja kommentoida, vuorovaikutus lukijoiden kanssa on mielestäni oikeinkin mukavaa..
Tässä siis vastaukset:

1. Koska oot ruvennu heppailemaan?
Hmm, hyvä kysymys.. En ihan tarkalleen ottaen muista, mutta ala-asteella se oli jossakin vaiheessa. En varmaan ainakaan paljon valehtele, jos sanon että silloin kun olin toisella tai kolmannella luokalla.
Aloitin ratsastuskoulussa talutustunnilla, jolla tosin kävin vaan kerran ja sitten minut siirrettiin samantien alkeisryhmään. Siellä sitten opettelin ratsastuksen alkeet ja siitä se sitten lähti.
Sain myös hoitoponiksi kaverini kanssa pienen shetlanninponiruuna Ykän, jonka kanssa sain opetella hevosten hoitamista. Ykä oli shetlanninponien tapaan hyvin itsepäinen ja se muistaakseni myös näykki. Mutta sen kanssa oli ihan hauskaa touhuta nuoruuden innolla. :D
Ykän kanssa meni muutama vuosi ja sitten jossain vaiheessa siirryinkin kokonaan ravipuolelle, mutta se on jo ihan toinen tarina..

2. Mikä siinä vei mennessään?
Jaa-a, olen aina ollut todella eläinrakas. Viihdyin jo pienenä eläinten seurassa pitkiä aikoja ja minulla oli myös paljon kyseenalaisia "lemmikkejä" kuten nokkoperhosentoukka. Luulen siis, että hevoset veivät mennessään siksi, koska hevostelu oli jotain konkreettista eläinten kanssa tekemistä.
Minullahan oli aika monen vuoden tauko hevosista jossain vaiheessa.
Ja jos mietin, mikä hevostelussa vei mennessään vanhemmalla iällä niin se on ehdottomasti se kokonaisvaltaisuus. Hevosten kanssa vaan unohdan kaiken muun ja mieli lepää(?). Tuo ei edellinen ei ehkä ihan aina ole totta.. Se on keskittymistä siihen yhteen tiettyyn hetkeen eikä tarvitse miettiä menneitä tai tulevia. Rakastan myös sitä tunnetta, kun huomaan onnistuvani jossain tai kun jonain päivänä vaan jonkun hevosen kanssa ollut ongelma onkin yht'äkkiä tipotiessään.

3. Minkälainen oma hevonen sulla on haaveena?
Minun haavehevoseni ei ole mikään koulukiemuroiden mestari tai estetykki. Haluan omalta tulevalta hevoseltani jotain sellaista, mitä minulla oli Ibinkin kanssa.
Eli ehdotonta luottamista ja hevosen tuntemista ja myös sitä, että hevonen tuntee minut. Molemminpuolista kunnioitusta. Kun nuo asiat ovat kunnossa, kaikki muukin toimii. Niiden eteenhän tehdään myös koko ajan töitä ja mikään ei tapahdu hetkessä.
Tulevan oman hevosen kanssa olen toivottavasti jo aloittanut tuon kaiken työstämisen viime kesänä. Eli tällä hetkellä haaveissa on Neten omistus, sen kanssa tehdään koko ajan paljon töitä. Olen myös päässyt sen kanssa jo todella pitkälle siitä mistä aloitettiin, enkä haluaisi siitä enää luopua.

kuva: tuiketta.com

4. Minkälainen ratsastaja olet?
Voi apua! :D
En ole koskaan ratsastanut mitenkään kovin tavoitteellisesti. Iso syy tähän on varmasti se, että olin tosiaan raviympyröissä pitkän aikaa ja ratsastus oli aika jäissä. Sitten taas kun ratsastuksen aloitin, halusin ratsastaa ravureilla/ex-ravureilla, koska tuntuu että niiden kanssa osasin toimia.
Nyt on vasta ehkä uudestaan tullut sellainen kipinä, että haluaisin oppia ratsastamaan "oikeasti", mutta saa nyt nähdä. Tykkään kumminkin itse niin paljon enemmän maastoilusta ja sen semmoisesta. Mutta matkaratsastus on varmaan laji, jota alan jollain tasolla harrastaa ensi vuonna.
En siis ole varmastikaan hyvä ratsastaja nykyisten normien mukaan (jos katsotaan vaan koululuokkien ja estetuloksien mukaan), mutta toisaalta tulen toimeen monenlaisten hevosten kanssa. Ratsastuskokemusta on kuitenkin jo pitkältä ajalta ja ravureiden selässä olen kuin kotonani, se ei kaikilta "hyviltä" ratsastajilta niin vaan onnistukaan.. ;)

5. Millon sun silmät aukes kaikille vääryksille joita maailmassa tapahtuu?
Silmäni aukesivat kaikille vääryyksille jo ajat sitten. Mutta tässä viimeisten sanoisinko vaikka neljän vuoden aikana olen itse enemmän alkanut ottaa asioista selvää, enkä vain lukenut uutisia (joissa ei kerrota juuri mitään).
Olen lukenut ja nähnyt niin kammottavia asioita, että olen tärissyt raivosta tai itkenyt inhosta.
Ja silti aina uudestaan etsin tietoa ja kaivelen asioita.
Olen sitä mieltä, että tässä maailmassa ei tapahdu mitään silmiä sulkemalla. Itseasiassa en voi aina voi ymmärtää ihmisiä, jotka sanovat että eivät halua tietää jotain asiaa, koska siitä tulee paha mieli. Ymmärrän sen kyllä, minullekin tulee paha mieli. Mutta se, että en ajattele jotain asiaa ei saa sitä haihtumaan tästä maailmasta. Ei mikään noistakaan asioista, joista olen täällä kirjoittanut häviä sillä, että niistä ei puhuta.
Meni nyt ehkä vähän ohi aiheen, mutta sainpahan paasata..:)

6. Olisko susta kiva päästä puhumaan eläinten oikeuksien puolesta esimerkiksi erilaisiin tapahtumiin vai toteutatko puhumisen mieluummin kirjoittamalla?
Asioista kirjoittaminen on ehkä itselleni mieluisampaa. Vaikka tiedän, että en ole mikään kovin kaksinen kirjoittaja, saan itse enemmän siitä että kirjoitan. Koska tällöin käyn samalla itse asiaaa mielessäni läpi.
Kuitenkin, menisin varmasti puhumaan noista asioista julkisesti jos kukaan muu ei sitä tekisi. Koska edelleen olen sitä mieltä, että ilman julkisuutta noille asioille ei tapahdu mitään.
Se, että minkälainen ramppikuume minulle tulisi tuosta tilanteesta onkin sitten ihan eri juttu..

MutaatioNette


7. Aiotko ostaa joskus hevosen vielä?
Tämä on helppo..
Aion, vaikka edellisen hevoseni kanssa huomasin, että mikään muu sanonta kuin, "huoleton on hevoseton", ei pidä niin hyvin paikkaansa, niin tämä on ilmeisesti asia asia jota en koskaan opi.
Hevosen tulen ostamaan siis jossain vaiheessa, heti kun työtilanteeni muuttuu niin, että en käy enää laivalla töissä ja kun opiskeluni ovat siinä vaiheessa, että hevosen pito onnistuu. Toivon, että se aika koittaa hyvin pian.
Lotto on myös usein vetämässä, sehän on se se varmin keino saada lisää rahaa?

8. Jos aiot, millaisen?
Tähän taisin jo periaatteessa vastata. Suunnitelmissani siis on, että Nette on minun vielä jonain päivänä.
Se on siis englantilainen täysiverinen, tamma ja haastava. Ja sillä on jonkinverran kaikkia hassuja tapoja.. Juuri minun mieleeni :)
Lähiaikoina olen myös alkanut enemmän miettiä ravivarsan ostamista, olisi niin mahtavaa käydä aina sitten raveissa katsomassa, kun se voittaa( sehän olisi siis tietysti huippuhyvä). Ja näin ollen pääsisin myös taas raviympyröihin, niissä minulla on kotoisa olo..

Tässäpä näitä nyt tuli muutama. Kiitos kysyjille ja jos lisäkysymyksiä tulee, niin vastaan mielelläni..:)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Palautelaatikkoon on aina asiaa :)