perjantai 15. kesäkuuta 2012

Kun sinun yksityisyyttäsi loukataan

Päätin kirjoittaa nyt aiheesta, joka on viime päivinä ollut vahvasti omassa elämässäni läsnä:

Ihmisen yksityisyyden loukkaamisen raja on nykypäivänä niin kovin häilyvä, joka johtunee paljon myös internetistä, jossa kuka vaan voi sanoa mitä vaan, kun anonymiteettiys suojelee mielipiteensä julkituojaa.
Tätä näkee paljon muun muassa niissä suositummissa blogeissa. Jo tämä on asia, jota en suvaitse ollenkaan. Ihmettelen niitä ihmisiä, jotka tuota tekevät, koska ainoa syy siihen on toisen ihmisen loukkaaminen ja kenelläkään ei ole oikeuttaa satuttaa toista ihmistä.

Tämä minun tapaukseni onkin sitten hieman vakavampi ja tässä on kyse aika paljon pidemmälle viedystä asiasta, kuin anonyymien sekoilu. Mietin pitkään mitä teen blogin kanssa ja edelleen mietin mikä on paras ratkaisu. Mutta koska minusta tuntuu, että olen teille lukijoille velkaa selityksen näihin viime päivien postauksiin, niin päätin asiasta kirjoittaa jonkinlaisen informaation. Otan riskin.

Kun ihmisen perusturvallisuutta koetellaan niin ollaan jo niin henkilökohtaisella tasolla, että siitä ei mielellään halua puhua ääneen, ainakaan suurelle ihmisjoukolle. Minulle on nyt sellainen tunne, että en ole turvassa  ja minua pelottaa julkisesti kertoa enää mitään asioitani.

Mietin tuossa muutama päivä sitten, että minäkin tekisin blogilleni oman sivun facebookiin. Olin jo tekemässä sitä, kun muutin mieleni, en halunnut kaikkien pääsevän käsiksi blogiini. Minä pidän sen mielelläni paikkana, jossa suuriin osa lukijoista on minulle anonyymeja tai tuttuja blogien takaa. Minusta tuntuu, että pystyn kirjoittamaan tänne  vapaammin, kun tiedän, että voin kirjoittaa mitä vaan, ilman että joudun selittelemään tekemiäni valintoja tai mielipiteitä myöhemmin kenelläkään. Ymmärrättekö mitä tarkoitan?

Ja nyt kiitän luojaani, siitä että en tuota sivua tehnyt. Tiistaiaamuna kylmä totuus iski vasten kasvoja ja tajusin, että en todellakaan halua blogin olevan kaikkien ihmisten luettavissa ja saatavilla. Harmi, että vahinko oli jo tapahtunut.

Sitä jännästi ihminen aina ajattelee, että ei täältä netistä kukaan mitään osaa etsiä. Ja kaikki ihmiset, jotka blogiani lukevat ovat hevosihmisiä ainakin jollain tasolla. Kunnes sitten joku kaunis päivä tajuaa, että blogia lukee joku jonka sitä ei missään nimessä pitäisi lukea.

Joku jota ei blogini pitäisi edes kiinnostaa, koska se käsittelee suurimmaksi osaksi hevosia. Tässä tapauksessa syy blogin lukemiseen löytyy kirjoittajasta eli minusta.
Ja kun syy blogin lukemiseen on vain ja ainoastaan minä ollaan jo aika vaarallisilla vesillä, koska minä en täällä kovinkaan paljon itsestäni puhu.

Mutta kun soppaan lisätään vielä muutamita muita tekijöitä, jotka ovat tapahtuneet menneisyydessä, alkaa minulla olla tosissaan vaikeuksia hyväksyä tätä asiaa. Tämä blogi on vain olosuhteiden uhri asiassa joka liittyy vain ja ainoastaan minuun itseeni.

Pahinta tässä vain on se, että tämä asia ei ole oikeastaan edes minusta itsestäni kiinni, sillä jos se olisi se olisi loppunut yli kolme vuotta sitten. Jo silloin, kun sitä ensimmäisen kerran pyysin. Eikä koko tilannetta olisi oikeastaan olemassakaan, koska tämä "tilanne" jossa nyt olen on ihan täysin jonkun mielikuvituksen tuotetta.

Ja miksi se on pahinta? Siksi, että minä en pysty kontrolloimaan tätä asiaa, niin kauan kun jonkun muun ihmisen ajatukset ovat niin sekaisin, että hän ei ymmärrä faktoja eikä elä tässä maailmassa.

Minua pelottaa, turhauttaa, kiukuttaa ja ärsyttää, että olen tilanteessa, johon en halua. Johon en ole pyrkinyt millään tavalla ja josta pois pääsemiseksi olen yrittänyt kaikkeni.
Tai no en ihan kaikkea, seuraava etappi on käräjäoikeus.

Siispä luulen, että jos tilanne ei tästä nyt muutu, niin aluksi siirrän blogin vain kirjautuneiden lukijoiden luettavaksi. Tämä tarkoittaa siis sitä, että jos haluat jatkaa blogini lukemista, sinulla tulee olla bloggerissa profiili. Ilmoitan kun tämän muutoksen teen. Jos tämä vaihtoehto ei tunnu riittävältä, niin sitten menemme salasanan taakse.

Pahoitteleluni kaikille niille ihanille anonyymeille, jotka ovat blogiani lukeneet tähän saakka ja joilta sen lukeminen saattaa lähipäivien aikana loppua. Jos maailma olisi reilu paikka ja voisin itse päättää omasta blogistani, ilman että minun tarvitsee pelätä turvallisuuteni puolesta, pitäisin blogin julkisena.

Edit. Otan hieman takaisin: Tutkin asetuksia ja ainoa vaihtoehto on salasanan taakse meno ja teen sen varmaankin ensi viikon aikana.
Ilmoitan vielä erikseen erikoispostauksen, jossa pyydän kiinnostuneita ilmoittamaan jos he haluavat kirjautua lukijoiksi.

P.S Viikonlopun CR-kurssi peruuntui, joten nyt on uudet järjestelyt menossa.
P.P.S Eilen otettiin videomateriaalia, kun minä ratsastan suomenhevosruunalla, ehkä ne tulevat jossakin vaiheessa myös tänne blogin puolelle.

12 kommenttia:

  1. Niin surullista! Olen todella pahoillani puolestasi :(. Itsekin olen perustamassa blogia, joka on nyt kutsunvarainen, mutta olen miettinyt että voihan sen julkiseksikin pistää. No, en taida kyllä pistää taas tämän kuultuani. Aika ikävää, kun blogin pitäminen on ikäänkuin lupa käyttäytyä ihan miten vain :(. Jos ei joutuisi muuten kiusatuksia ja voisi pysyä ns hulluista erossa normielämässä niin sitten niitä iskee kotiin netin kautta :(.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin, on tämä kyllä inhottavaa.

      Mutta ei minua tätä kautta kukaan kiusaa tai mitään sellaista. Se tapahtuu ihan muita reittejä ja nyt puhutaan vähän vakavammasta asiasta kuin kiusaaminen.

      Blogi on vain olosuhteiden uhri ja se on hyvin valitettavaa.

      Poista
    2. Mutta blogin kautta on kuitenkin niitä illuusioita pidetty yllä tältä häiritsevältä taholta? Eli on saanut vaan vahvistusta ja lisää vettä myllyyn täältä? Voehan :(

      Poista
  2. Herran isä, tämä pätkä oli kuin omasta elämästäni kirjoitettu! Minulla tätä kestänyt 7vuotta joista 5vuotta viikottaisesti eikä loppua näy.. Toivottavasti sinun kohdallasi ratkaisu ongelmiin löytyy!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi ei!
      Tsemppiä anonyymi ja toivottavasti löydät omaan tilanteeseesi jonkun ratkaisun!

      Poista
  3. Kuulostaa pahalta. Tsemiä... :-/

    VastaaPoista
  4. kauheelta kuulostaa .. :( jaksamisia sinne päin

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, ei nyt kovin kivalta vaikuta.. :/
      Kiitos!

      Poista
  5. ei ooo kivaaa tommonen:( mä haluisin ehdottomasti jatkaaa sun lukijana jos piilotat tämän vain kutsutuille(:

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nyt ehkä voisi olla sellainen tilanne, että uskallan kuitenkin pitää blogin julkisena.
      Jos sen salaan, niin tottakai pääset sinnekin lukijaksi! :)

      Poista

Palautelaatikkoon on aina asiaa :)