tiistai 24. heinäkuuta 2012

Baby steps

"Siis toi ei varppina ollu äsken MUN selässä?!?"
Sipulin kanssa hommat jatkui eilen ja kipusin tällä kertaa yksin selkään, ilman avustavia hevosia tai taluttajia. Oli minulla kuitenkin yksi kaverini mukana, joka ystävällisesti roikkui jalustimessa, kun kipusin selkään.

Sissi malttaa olla nätisti paikallaan koko toimituksen ajan, eilen se näytti hetkisen epävarmalta, kun ei ollutkaan mitään eikä mihin tukeutua, kun minä olen sen selässä. Pääsimme tuosta hämmennyksestä kuitenkin ohi ja aloitimme reenit.

Olen nyt jokaisella kerralla ensin maastakäsin pyytänyt suoralla ohjasotteella Sissiä myötäämään paineelle, jotta se alkaisi ymmärtää hieman mitä sillä ohjalla sille yritetään kertoa. Tämän lisäksi olen koittanut saada sitä oppimaan, että sana "käynti" tarkoittaa, että liikutaan eteenpäin ja "seis", että pysähdytään. Nyt alan pikkuhiljaa uskoa, että kyllä tässä lähipäivien aikana Sissi alkaa ymmärtää mitä siltä haluan.

Eilen siis tosiaan harjoiteltiin tätä, eli toistin sanaa käynti ja pyysin samalla eteenpäin. Jokaisella kerralla kun tuli liikettä johnkin suuntaan, niin kiitin. Sama pään kääntämisen kanssa, jokaisella kerralla kun Sissi myötäsi ohjalle kiitin sitä vuolaasti.
Villi arvaukseni on, että tarvitsemme noin neljä kertaa lisää ja nämä asiat alkavat olemaan Sissin tajunnassa.

Treenit pidettiin taas lyhyenä, olen sitä mieltä, että nuori hevonen ei jaksa kauaa keskittyä ja yrittää opetella uutta asiaa. Siispä noin 15 minuutissa, olimme tehneet nämä reenit ja lopetimme siihen, kun onnistuneesti pyynnöstä Sissi liikkui eteenpäin ja pysähtyi.

"Ratsastuksen" jälkeen sitten vielä kopitustreenejä eli kävimme syömässä kopissa. Aluksi Sipulia taas vähän jänskätti ja hetkisen seisoimme sillalla, niin että vain etujalat olivat siinä. Lopulta kuitenkin kävimme kopissa kokonaan noin kolmisen kertaa ja Sissi söi siellä hyvällä halulla.

Olin taas niin ylpeä pienestä lapsihevoisesta, joka yrittää koko ajan parhaansa.

..Kuitenkin siitä löytyy myös se ponimainen luonne; kuolaimia ei oteta suuhun, koska ne on tyhmät. Jalkaa poljetaan, kun alkaa turhauttaa tai kun ruokaa ei anneta heti naaman eteen. Mutta nuo ovat vain sellaisia pieniä haittoja, jotka unohtuu kaiken muun alle.

P.S Kopituksesta on olemassa myös videomateriaalia, jos saan sen itselleni, niin laitan sen myös tänne näytille
P.P.S Neten kiima alkaa olla ohi, joten voinemme jatkaa harjoituksia senkin kanssa taas, vaikka kenkää ei vielä olekaan, hmph.
P.P.P.S Jee, meillä on olemassa uus ratsiope, joka on klassisen ratsastuksen opettaja, heti tunti kun vaan saadaan satula. Wuhuu!!

6 kommenttia:

  1. Hauska että Sissi alkaa osata perusjuttuja :), on se mukava saada olla tekemisissä hevoslapsen kanssa. videota odotellen :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sissi on niin hieno hevoslapsi! :)

      Video on jo!.. Oon ollu ehtiväinen ja tehny monta postausta tän jälkeen..hihi :D

      Poista
    2. Juu niin olikin! Minä aloitan aina niistä vanhimmista postauksista ja luen sitten ehtiessäni eteenpäin, jotta tulee luettua kaikki :D.

      Poista
    3. Nyt vaan on ollut joko postausnopeus niin nopea tai tämä minun lukunopeus niin hidas, etten ole ollenkaan ajantasalla XD, hih. Terveisiä muuten täältä lainehilta joilla keikkuu myös meikäläisen silmään se maailman paras hevonen ;).

      Poista
    4. :D Mä oon tainnu olla liian innokas postailija tässä lähipäivien aikana!

      Oooooo, mahtavaa! Voin vaan kuvitella minkälainen tunnelma siellä vallitsee, mä täällä hymyilen sun puolesta! :)

      Poista

Palautelaatikkoon on aina asiaa :)