perjantai 14. syyskuuta 2012

11.4.2012 Katri Syvärisen Henkisen valmennuksen kurssi

Katrin kurssi oli hyvin mielenkiintoisen kuuloinen, se pohjautuu NLP menetelmään, joka "auttaa hyödyntämään ihmisen henkisiä voimavaroja mahdollisimman tehokkaasti". Kuulostaa aika korkealentoiselta ja vielä muutama vuosi sitten olisin nauranut päin naamaa jos joku olisi tullut ehdottamaan tällaiselle kurssille osallistumista. Nyt menin kuitenkin mukaan avoimin mielin ja mielenkiinnolla odotin mitä tuleman pitää.


Aika aluksi tehtiin ensimmäinen rentoutus/mielikuvaharjoittelu ja ne ovatkin kai koko systeemin pääteema. Luennoitsija sanoi, että näiden harjoitusten aikana ollaan kevythypnoosissa, joka tarkoittaa siis hieman eri asiaa, kuin mitä hypnoosilla yleensä tarkoitetaan. Mutta lähdetään nyt vielä ihan alusta:

Katri puhui siitä, mikä erottaa ns. huippu-urheilijat tavallisista urheilijoista, viisi kohtaa:
1. Tavoitteet
(pitää muistaa, että matka on aina päämäärää tärkeämpi),
2. Sitkeys
(täytyy olla valmis tekemään töitä),
3. Joustavuus
(henkinen, jos haluaa oppia jotain uutta, täytyy jatkuvasti muuttaa omassa toiminnassaan jotakin),
4.Uskallus
erottua ( tee omien fiilisten mukaan) sekä
5. Asenne (tapa suhtautua asioihin niin positiivisiin kuin negatiivisiinkin, pitää osata kiittää itseään, kun siihen on aihetta ja pitää osata kritisoida itseään kun siihen on aihetta)

Lisäksi oli, tietenkin kun kyse oli nimenomaan henkisestä valmennuksesta, paljo asiaa siitä, kuinka hevonen aistii kaiken ja lukee meitä joka ikinen sekunti. Tämähän nyt oli jo tiedossa, mutta se on hyvä aina välillä tosissaan ajatella asiaa ja koittaa myös muistaa se koko ajan. Hevonenhan tuntee kyllä ihmisen enerrgiatason ja se tietää heti, jos jännittää. Selässä ollessa tämä vaikuttaa hevosen liikkeeseen samantien, sillä pienikin jännitys ihmisellä vaikuttaa hevosen liikkumatilaan.
Tämän takia pitäisi olla koko ajan tietoinen siitä mitä ajattelee ja mitä tekee.
Sehän on tutkittu, että tietoisessa mielessä on vain noin 10 % ihmisen ajattelussa ja loppu on tiedostamatonta. Tämän takia rentoutus on äärimmäisen tärkeää, jotta ne tiedostamattomassa mielessä olevat asiat, eivät vaikuttaisi suoritukseen huonolla tavalla.

Luennoitsija puhui siis paljon siitä, kuinka paljon se ihmisen oma mieli vaikuttaa kaikkeen tekemiseen. Omat uskomukset saattavat vaikeuttaa tai helpottaa elämistä esim. "en osaa pohkeenväistöä" ei ole hyvä ajattelumalli, koska tällöin omalla ajattelullasi estät itseäsi opettelemasta kunnolla. Näitä ajattelumalleja tulisi jokaisen muuttaa positiivisemmaksi, koska yleensä näillä uskomuksilla tai ajattelumalleilla on tapana olla itseään toteuttavia ennusteita.
Samalla voidaan miettiä, kuinka paljon negatiivisestä ajattelusta on hyötyä? Auttaako se tilanteissa ylipäänsä ollenkaan.
Lisäksi oli puhetta ihmisen sisäisestä puheesta; ihminen käy itsensä kanssa keskustelua joka päivä ja jossain on tutkittu että nämä dialogit sisältävät keskimäärin 60 000 sanaa päivässä, se on jo aikamoinen määrä kuunnella negatiivis sävytteisiä mielipiteitä!

Mielikuvaharjoituksiin liittyi aina joku asia, jonka olimme ensin kirjoittaneet ylös. Laitan tähän nyt yhden tehtävän, jonka teimme. Ideana oli siis täyttää lause loppuun sillä sanalla, joka ensimmäisenä tulee mieleen:
1. Olen ratsastajana rento
2. Ratsastus on mielestäni hauskaa
3. Kilpaileminen on mielestäni yliarvostettua
4. Jos onnistun ratsastuksessa, se johtuu hevosesta/minusta
5. Jos epäonnistun ratsastuksessa, se johtuu minusta/olosuhteista
6. Onnistuisin ratsastuksessa paremmin, jos minulla olisi enemmän aikaa/keskittyisin enemmänTämän siis piti kuvata melko lailla sitä, mitä jokainen asiasta ajattelee.
Näiden jälkeen tehtiin sitten näihin liittyen yksi mielikuvaharjoitus.

Kurssi oli antoisa ja allekirjoitan molemmat pääteemat: Rentouden ja positiivisen ajattelun.
Paljonkaan uutta asiaa ei tullut, mutta kuitenkin asioita joita pystyi miettimään vielä jälkikäteenkin ja kurssista sai kyllä todella paljon irti. Kuitenkin pieni skeptikko/realisti minussa sanoo myös, että rajansa kaikella. Rentous ja poitiiviset mielikuvat auttavat varmasti, en epäile hetkeäkään, mutta ei niidenkään avulla kuuhun mennä. Siispä kun terveellä järjellä ottaa tämän asian, niin saa hyviä lisäeväitä mukaansa.
Nyt minulla on monia mielikuvaharjoituksia olemassa, joilla voin rentoutua tai hakea hyvää/rentoa fiilistä ratsastukseen ja muuhun olemiseen.
Kaikenkaikkiaan suosittelen kyllä käymään luennolla, jos siihen teille tilaisuus järjestyy. Nuo yksityiset kurssit ovat kyllä sen verran hintavia, että ei minulla sellaisiin ole varaa, oli kuitenkin mukava käydä ja saada taas vähän lisää ajattelemisen aihetta.
Pääopit:
  • Rentous
  • Hengitys
  • "Miltä tuntuisi jos..." - ajattelu jossa lause päätetään positiivisessa mielessä

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Palautelaatikkoon on aina asiaa :)